وزیر نفت به اظهارات یکی از نامزدهای انتخاباتی و مشاور او در خصوص صادرات نفت با تخفیف ویژه و امکان صادرات نفت به دلیل آنکه بایدن اجازه آن را داده پاسخ داد و گفت: در دوره بایدن ۴۰۰ تحریم نفتی جدی وضع شد ولی ما بیش از دو برابر نفت و گاز با تخفیف کمتر از دولت قبل فروختیم.

بایدن ۴۰۰ تحریم نفتی اضافه کرد؛ ما دو برابر نفت و گاز صادر کردیم/ ترامپ هم بیاید فرقی نخواهد کرد

جواد اوجی در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت در پاسخ یه سوال خبرنگار قدس آنلاین، در خصوص ادعاهایی که در جریان میزگردها و مناظره های انتخاباتی از سوی برخی نامزدها و مشاوران آنها مطرح شد از جمله فروش نفت ایران با تخفیف زیاد و بلاتکلیف بوده دریافت پول ان و اینکه صادرات نفت به دلیل آنکه بایدن فضا را باز کرده و اجازه آنرا داده ممکن شده با بیان اینکه در آمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، گازف میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در سال ۹۹  معادل ۳۰ میلیارد دلار بوده که در پایان سال ۴۰۲ به ۶۵ میلیارد دلار رسیده، گفت: این افزایش بیش از دوبرابری در حالی است که در همین مدت دولت بایدن بیش از ۶۰۰ تحریم علیه کشورمان وضع کرده که ۴۰۰ مرود آن در حوزه نفت و گاز بوده است.

جواد اوجی افزود: این در حالیست که دولت بایدن در ابتدای شروع به کار دولت شهید رئیسی برای افزایش فشارها به سراغ توقیف و ضیط کشتی‌های ما هم رفت که با ورود نیروهای مسلح ما و تدبیری که صرت گرفت این جاوز و سرقت ها ناکام ماند و متوقف شد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: فاز بعدی اقدامات دولت بایدن رفتن به سراغ بنادر کشورهای دیگر(برای منع ورود کشتی‌های ایران)، فشار بر پالایشگاه های دیگر کشورها بود که این اقدام هم تأثیری نداشت و به گفته و اذعان خودشان امروز ناوگان نفت‌کش ایران از ۷ فروند به ۴۰۰ فروند رسیده که البته من اعلام می‌کنم بسیار بیشتر از این هم هست.

وی در خصوص تخفیف ویژه به خریداران نفت ایران هم تصریح کرد: به جرأت می‌گویم تخفیف‌ها در فروش نفت در این دولت به مراتب کمتر از دولت قبل بوده و ابتکارهای خوبی در این دوره برای صادرات نفت انجام گرفت.

این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: ریل گذاری خوبی در این دولت رقم خورده به نحوی که در دولت بعد هم این مسیر مستمر خواهد بود و دشمنان از متوقف کردن این مسیر ناتوان هستند من معتقدم حتی اگر ترماپ هم باز گزردد ر خلاف ادعای برخی ها صادرات نفت ایران متوقف و کم نخواهد شد.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اظهارات سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات مبنی بر اینکه دولت سایه راهکارها و روش فروش نفت را به دولت شهید رئیسی ارائه داده هم گفت: همه ارکان نظام در این مسیر کمک کردند. ما برای فروش کارگروه هفت نفره‌ای داریم  که از مجلس، قوه قضائیه، دولت و دستگاه های امنیتی در آن حضور دارند و این موفقیت با حمایت همه نظام رقم خورد.

۱۵۵ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار در این دولت تکمیل شد

جواد اوجی در تشریح عملکرد وزارت نفت در کمتر از سه سال عمر دولت سیزدهم با بیان اینکه در شهرویور  ۱۴۰۰ که ما دولت را تحویل گرفتیم با سطح پایین فروش نفت، معطل ماندن پروژه های توسعه، عدم سرمایه گذاری و بی انگیزگی نیروهای متخصص مواجه بودیم، اظهار داشت: در آن مقطه بالغ بر ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و ۳۰ میلیون بشکه نفت فوق سگین روی آب داشتیم و دولت قبل  پس از پر شدن تمام مخازن نفتی ۱۲ کشتی برای ذخیره نفت روی آب در اختیار گرفته بود و هر شش ماه نیز درخواست خرید کشتی تانکر برای ذخیره نفت را به دولت و سراق قوا ارائه می‌داد.

وزیر نفت اضافه کرد: ذخیره سازی نفت و میعانات سبب کاهش تولید گاز شده بود و این موضوع باعث آسیب‌رسانی به نیروگاه‌ها و عدم دریافت سوخت در نیروگاه‌ها بود که منجر به خاموشی در سال ۱۳۹۹ شد و در همین حال  این کشتی‌ها سالانه ۴۶۰ میلیون دلار به کشور ضربه می‌زدند که در دولت سیزدهم نه‌تنها کشتی خریده نشد، بلکه به مدد دیپلماسی فعال و استفاده از روشهای جدید فروش نفت مثل ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی، تمامی ذخیره‌ها نیز به فروش رسید.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما در ابتدای دولت این بود که پروژه‌های نیمه‌کاره و  اولویت دار برای ارزآوری را در دستور کار قرار دهیم که از جمله آنها طرح‌های ذخیره‌سازی، توسعه میادین، جمع‌آوری گازهای فلر، انتقال فرآورده بود. در حال حاضر ۱۵۵ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار  از بیش از ۳۰۰ پروژه به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

اوج با اشاره به اینکه تولید نفت کشور از ۲۲۰۰ هزار بشکه در پایان دولت قبل به ۳۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافته، گفت: با تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی امروز ۵۳ میلیون متر مکعب گاز به تلوید روزانه کشور اضافه شده و علاوه بر آن ظرفیت تولید پتروشیمی نیز ۱۰ میلیون تن افزایش یافت و به ۱۰۰ میلیون تن در سال رسید.

اوجی با اعلام اینکه ۴ تا ۵ طرح پتروشیمی افتتاح خواهد شد، گفت: سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در جمع‌آوری گازهای فلر سبب جمع‌آوری ۳۰ میلیون گاز فلر تا پایان سال خواهد شد که این عدد برابر با تولید یک فاز پارس جنوبی است.

رتبه اول ایران در افزایش تولید گاز در بین کشورهای تولیدکننده گاز

وزیر نفت گفت: رکورد بی‌سابقه‌ای در تولید گاز ثبت کردیم و در نشست اجلاس GCF توانستیم رتبه اول افزایش تولید گاز کشورهای عضو این گروه را به دست آوریم. این در صورتی است که رشد متوسط کشورها برابر با ۲.۵ درصد بود که ایران با ۵ درصد رشد، رتبه اول را کسب کرد.

وی تاکید کرد: کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در ۹ پالایشگاه انجام شده و تولید بنزین از ۹۶ به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز و گازوئیل نیز از ۱۰۵ تا ۱۱۴ میلیون لیتر در روز در دولت سیزدهم افزایش پیدا کرد که تا یکی دو سال آینده تمامی پالایشگاه‌ها کیفی‌سازی خواهند شد. ۷۵ درصد بنزین کشور و ۶۰ درصد گازوئیل نیز یورو ۴ و ۵ است.

اوجی با تاکید بر اینکه ظرفیت ذخیره سازی گاز یک میلیارد متر مکعب افزایش یافته است، گفت: ۲۳ میلیارد دلار نیز صرف توسعه میادین با اولویت میادین مشترک شد.

برداشت ایران از پارس جنوبی ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از قطر است

وزیر نفت بیان داشت: در میدان مشترک پارس جنوبی ۷۱۰ میلیون متر مکعب تولید  داریم که از شریک قطری خود ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر برداشت می‌کنیم و همزمان در حوزه فشارافزایی پارس جنوبی که در سالهای قبل باید انجام می شد و مغفول مانده بود  نیز مطالعات کارشناسی را انجام دادیم و با ۴ هلدینگ بزرگ قراردادی به میزان ۲۰ میلیارد دلار امضا کرده‌ایم.

این عضو کابینه با اشاره به مشکلات سالهای اخیر در زمینه تامین کگاز در زمستان، یاداور شد: با حمایت شهید رئیسی و تدابیر اتخاذ شده در دو سال گذشته هیچ مشکلی در تامین گاز حتی در زمستان نداشتیم و علی زغم چندین حمله سایبری به شبکه توزیع سوخت و اینکه در پیک مصرف گاز چند خط انتقال ما را طزدند اما هیچ اتفاقی در تامین گاز نیفتاد.

وی همچنین به تامین و ساخت تجهیزات صنعت نفت در داخل اشاره کرد و گفتکک واردات بیش از ۳۰۰ قلم تجهیزات نفتی به همت دانش بنیاناه ممنوع شد و یل گذاری خوبی در دولت سیزدهم  برای کارهای زیربنایی در صنعت نفت و گاز صورت گرفت که در سالهای آینده نتایج آن مشخص خواهد شد از جمله اینکه تولید ما نفت ما تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴ میلیون بشکه خواهد رسسید.

وی به ساخت هزار کیلومتر خط لوله در دست احداث، ۲۲ یستگاه فشار و ۱۰ پالایشگاه اشاره کرد و افزود: از همه مهمتر اقداماتی است که در این دوره در زمینه مقابله با قاچاق سوخت و بهینه سازی مصرف صورت گرفتکه از آن جمله می توان به ۳۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بهش گاز سوز کردن خودروها پایش مصرف خانگی و ... اشاره کرد.وی با بیان اینکه تحریم ها مانع فروش نفت ما نشد، گفت: در هر سفری که شهید رئیسی می‌رفت، بابی برای فروش نفت، صادران فنی و مهندسی یا جذب سرمایه خارجی به مدد دیپلماسی مورد توجه ایشان باز می شد و ما همزمان در ایجاد و شناسایی بازارهای جدید و روشهای بدیع برای فروش نفت موفقیت خوبی کسب کردیم که در کنار فرمت تهاتر به ما کمک شایانی کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.